tirsdag 24. august 2010

Bjerke og rekruttsamling i Sverige

Da var 2 hektiske helger over. Det har vært to herlige helger i hundens tegn (finnes det noe annet??) Denne helgen var Chanti og jeg på rekruttsamling i Sverige. Dette var en felles samling sammen med den Svenske talentgruppen. Chanti og jeg hadde med Stein og Shakir som reisefølge i bilen. Vi dro avgårde fredag ettermiddag. Jeg ville gjerne trene/leke litt med Chanti på brukshundklubben fredag kveld. Vi møtte resten av det Norske laget der. Så ble det litt trening på oss alle sammen. Jeg ville mest leke med Chanti for at hun skulle få en positiv forventing til plassen. Etter endt trening dro vi alle i flokk og følge til en pizzarestaurant hvor vi fikk god mat og god service. Stemningen var veldig god. :-) Så bar det til campingen for noen timer søvn før landskampen lørdag. Chanti og jeg fikk dele hytte med Monica, Malte og Extra. Chanti syntes Malte var en kjekk kar, men det var nok Extra som ble den store stjernen for Chanti. Første natten ble Chanti en liten hermegås etter hva Extra gjorde. Var virkelig artig å observere. Særlig siden damene egentlig startet med å psyke litt på hverandre. De ble etter hvert riktig så gode venner.
Rekruttlaget. Bildet er tatt av Monica Wickstrøm Reiersen
Lørdag morgen var det frokost i klubbstugan til Kristinehamns brukshundklubb. Jeg må bare ta av meg hatten for ildsjeler som steller i stand et så flott arrangement til oss. Maten var et kapittel for seg selv egentlig. All ære til arrangørene for en kjempeflott helg. :-)
Jeg brøt en av mine vanlige regler og spiste en god frokost. Jeg pleier ellers aldri å spise før jeg skal starter. Etter frokosten var det lagmøte. Der holdt Odd Geir og Stein en aldri så liten peptalk for oss. Vi fikk til at det skulle være en prøvehund sånn som det er i store mesterskap. Det ble Lillemor og Krolli som fikk den æren. Så var det loddtrekning om startnr. Jeg ønsket meg et tidlig nr og det fikk jeg. Chanti og jeg ble start nr 4. Fellesøvelsene skulle tas først for alle ekvipasjene. Jeg ble litt skeptisk da det viste seg at vi skulle ha fellesdekk først. Jeg nevnte ikke dette for noen og bare bestemte meg for at det sikkert går bra. Så var det innmarsj og oppstilling for fellesdekk. Her var det ikke snakk om å komme labbende inn på banen nei. Chanti var litt "tung" på innmarsjen, så jeg fikk litt bange anelser. Fellesdekken var strøken. Full pott på den. Så var det marsj etter konk. leder videre til neste plan for felles sitt. Også på denne marsjen føltes Chanti tung. Men sitten gikk helt strøkent. Full pott der også. Så Chanti og jeg fikk en veldig god start. Satte Chanti i bilen og fant frem iPod. Nå var det på tide å lade opp både meg og Chanti. Da det nærmet seg vår tur gjorde jeg de samme forberedelsene som jeg har drevet på med i sommer. Det fungerer virkelig bra for Chanti og meg. Litt for godt for Chanti sin del, for hun ble litt for "høy" da vi gikk inn. Et luksusproblem for meg i hvert fall.
Fri ved fot 7,5. Trukket for ploging og skjev sitt.
Mannekeng: 8. Trukket for slurv fra min side og skjev dekk.
Innkalling: 7. Kokte litt i hodet mitt. Ga feil kommando og rotet til med noen ekstra og unødvendige kommandoer.
Ruta: 8,5: Dårlig tempo til ståmarkør
Apprtdir: 8 Dårlig tempo til markør og tygging. Valgte de største apportene for å være sikker på at vi så dem.
Hopp apport: 8 Chanti viser tydelig at denne liker hun ikke. Dårlig opptak og tempo.
Neseprøve: 5,5 Chanti mistet selvtilliten på at hun hadde valgt riktig. Ble mye kluss, men kom inn til slutt.
Avstand: 8,5. Flotte momenter og bare litt fremdrift.
Totalt fikk vi 257 poeng og ble nr. 10.
Jeg er kjempefornøyd med Chanti. Det var en utrolig opplevelse å gå der. Energien bare strømmet på. Jeg (og Chanti) hadde faktisk lyst til å gjøre alt en gang til vi. :-)
Svenskene vant landskampen med knapp margin. De 3 Svenskene øverst på resultatlisten stilte i egen divisjon. Det var bare fantastisk å se dem. Bøyer meg i støvet for deres prestasjoner. Ellers var det veldig bra prestasjoner av de Norske. Vi tok faktisk 4, 6, 7, 8, 9 og 10 plassen på resultatlisten. Det var de som gikk til 1 premie.
Søndag var det trening sammen med Svenskene. Vi ble delt opp i grupper. Jeg følte at vår gruppe fungerte helt supert. Alle var engasjerte og det "haglet" med ideer og forslag til løsninger på utfordringene til de forskjellige ekvipasjene. En virkelig lærerik dag. Har tatt med meg masse gode tips og ideer hjem igjen.
Trening søndag. Fotograf Monica.
Forrige helg var det to dagers utstilling på Bjerke. NKK arrangerte både Crufts kvalifisering og Norsk Vinner på samme helg. Det vil si alle rasene begge dager. Det ble for mye for Bjerke synes jeg. Det ble alt for trangt og ringene ble veldig små. Men alt går. Det er bare å innordne seg etter forholdene. Jeg hadde i hvert fall to herlige dager med O-Bra-Tali gjengen. Lørdag stilte Scooby, Zorro og Haley. Søndag stilte Zorro, Haley, Shira og Kaya. Jeg stilte Chanti begge dagene. Vi fikk best resultater på søndagen, men lørdagen var ingen dårlig dag det heller. :-) Lørdag fikk Scooby og Haley flatt rødt, mens Zorro fikk med seg en CK. Søndag fikk Haley og Kaya flatt rødt, mens Shira fikk CK. Zorro gikk like så greit opp og ble beste hannhund med CACIB og endte som BIM. Dermed ble han Norsk Vinner 2010. Gratulerer til alle sammen med flotte resultater. Chanti fikk flatt rødt lørdagen, men tok alt igjen søndagen med beste tispe, CACIB og BIR og dermed ble hun Norsk Vinner 2010! Søteste og fineste lille Chanti det. Jeg hadde litt tidspress søndagen da hoffene og Chanti skulle gå omtrent på likt. Det endte med at Hilde måtte hoppe inn og ta over handling av Kaya for jeg måtte stikke for å stille Chanti. Takk for hjelpen Hilde. Lars var fotografen min og han kom faktisk stormende ned til Face Rase ringen da hoffene var ferdig og fikk tatt BIR og BIM bildet der. Takk for hjelpen Lars. Vi stilte også oppdrettergruppe som fikk HP. Dermed kunne vi belage oss på en lang dag mens vi ventet på gruppefinalene. Chanti skulle inn i sin gruppe og oppdrettergruppen skulle også inn. Vi hadde en hyggelig dag i utstillingsteltet. :-) Tusen takk for at dere stiller opp og venter på gruppefinalene. Selv om vi nesten helt sikkert vet at vi ikke plasserer oss, så representerer vi rasen og kennelen. :-)

Neste helg blir det Hovawartspesialen med innlagt kenneltreff. Jeg gleder meg veldig til å treffe alle igjen. I mellomtiden blir det masse trening på Chanti. Her er motivasjonene helt på topp. :-)
Zorro
Shira
Oppdrettergruppen
Scooby
BIR og BIM
Chanti
Kaya
Haley

BIR og BIM



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar