mandag 30. august 2010

Hovawartspesialen

Da var årets Hovawartspesial og årest kenneltreff over. Jentene og jeg har hatt en kjempefin helg i Vestby med hoffevennene våre. Føltes litt rart da å bo på hytte 45 minutter hjemmefra. :-). Men jeg er veldig glad for at jeg valgte å bo der hele helgen. Vi delte hytte med Merete og Kaya. Dessverre ble Merete syk og hadde sykt barn hjemme så de dro hjem lørdag ettermiddag. Da hadde plutselig jentene og jeg en 6 mannshytte helt for oss selv. Vi ankom campingplassen fredag ettermiddag til styrtregn. Jeg klarte faktisk å sette bilen nesten helt fast i gjørmen. Det lettet heldigvis utover kvelden og grillingen ble et faktum. Lisbeth, Anne-Marthe og Shira var de første av mine som kom. Så kom også Annette, Stein-Roger og Scooby. Merete og Kaya ankom i akkurat rett tid til at de fikk kommet seg litt i orden før vi begynte å grille. Bjørn og Gunnar kom en tur med Annie og Asthor for å være med fredag kveld. De skulle reise til Spania lørdag morgen. Kjempekoselig at de tok seg tid til å komme en tur. De andre kom innom og hilste på med ble ikke med på grillingen.
Lørdag var det klart for spesialutstillingen. Marco var den første som skulle i ilden. Jeg har aldri opplevd det før men denne dommeren ga faktisk blått til valper. Jeg kjente bare at her blir det tøft å få noe premiering i dag. Marco og Bente klarte seg strålende og fikk rødt og ble 2 beste hannvalp i sin klasse. Bare slått av broren sin. :-) Så kom turen til de voksne guttene. De gjorde det ikke så bra. Dommeren slo hardt ned på krøllhaler, lyse tegninger og litt ujevne farger i pelsen. For Scooby ble det virkelig slått hard ned. På vei opp til dommeren for bedømming blir Annette og Scooby møtt av dommeren som sier at det blir blått i dag pga halen. Hun hadde knapt nok sett Scooby før hun bestemte seg. :( Etter hvert fant hun mer å plukke på så Scooby ente med gult. Zorro klarte seg litt bedre i championklassen og fikk med seg blått. Det ble jentene sin dag dette. Først ut av mine var Lara, Shira, Haley og Pia. Jeg handlet Pia for May, da det er litt vanskelig å gå med 2 hunder i samme klasse. Det var 20 hunder i åpen klasse. Lara og Shira fikk rødt, men ble uplasserte. Haley gikk ut med blått fordi hun er for lys. Pia gikk strålende, fikk rødt og ble 4 beste åpenklasse tispe. Så var det Kaya og meg. Kaya var virkelig på nett og viste seg strålende. Hun fikk rødt og ble 2 beste championtispe med CK. Hildet handlet Chrizta i veteranklassen. Chrizta lå egentlig å sov så det tok litt tid før hun våknet i ringen og skjønte at hun var på utstilling. :-) Chrizta fikk rødt og ble 3 beste veteran med CK. Jeg stilte også oppdretterklasse med Kaya, Lara, Shira og Pia. Det var 5 oppdretterklasser. Vi ble 3 beste! Gratulerer til alle med flott innsats og alle jentene med gode premieringer. :-) Og takk for at dere stiller opp i oppdretterklassen med meg. Dommeren likte vestene våres. :)
Vi var heldige og hadde oppholdsvære stort sett hele utstillingen. Noen regnskurer kom det jo, men ikke så veldig ille. Men i det utstillingen var ferdig, så begynte uværet. Det regnet, lynte og tordnet. Vi bestemte oss for at vi ville lage mat og bli på hytta. Det var ikke fristende å være ute i sånt vær. Klubben hatt fått tak i lokaler som vi skulle på kl. 22. Men vi pratet og koste oss og glemte helt bort tiden. Derfor ble kvelden tilbrakt på hytta. :-)
Søndag var det klart for lp stevne. Dommer for dagen var Anne-Marit Traaholt. Vi startet med eliteklassen, så Chanti skulle først i ilden. Det var en hund til påmeldt i elite. Det litt artige der er at det er en Sheltiehanne som faktisk heter Chanti. Så det ble Chanti mot Chanti i elite. :-) Min Chanti hadde første startnr. Vårt nye treningsopplegg og opplading/konsentrasjon før stevne fungerer virkelig godt. Hadde lært etter Sverigeturen og ville ikke ha Chanti fullt så høy før jeg gikk inn. Nå var hun akkurat passe da vi gikk inn. Chanti gikk en strålende konkurranse. Fikk litt kluss på ruta som egentlig er en safe øvelse og så var det det smårusket som jeg har begynt å jobbe med nå. Chanti fikk 10-10-9-9-8,5-6-8,5-8-7-7 og totalt 260,5 poeng. Den første norske førstepremien var i boks!! Vi vant også klassen. Hurra for Chanti!!
Marco gjorde en hederlig innsats i valpeklassen. Sporty av Bente å stille opp på kort varsel. :) Gratulerer så mye til dere. Zorro ville ikke gå i det hele tatt, så de brøyt. Lara var heller ikke helt på nett, men når nervene til May la seg litt, så jobbet hun bra i ringen. :-) Gratulerer med innsatsen. Vi var heldige og hadde oppold med noen regnskurer i løpet av konkurransen. Men da vi skulle starte med premieutdelingen så startet det å styrtregne. Vi rakk dermed alle å bli gjennomvåte og alt utstyret ble vått før vi skulle dra hjem.
Det var godt å komme hjem igjen. Fikk satt opp teltet i hagen, tatt alt utstyret inn, satte opp bur og stoler inne til tørk og fyrte i oven. Nå skal allt bli skikkelig tørt før det pakkes bort. Det blir en stund til det skal brukes igjen nå.
Bilder fra helgen kommer senere. Nå er det litt jobb og så skal jentene og jeg på en lang tur i skogen. Før det i kveld blir trening som vanlig. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar