søndag 26. september 2010

Stevne på Slitu

I går var det igjen klart for lp stevne for Chanti og meg. Denne gangen skulle vi gå på Schäferhundklubben sitt stevne på Slitu. Det er luksus å bare ha 10 minutter å kjøre til stevne. Kunne egentlig neste gått. Men med det drittværet som var i går, så var ikke det noe alternativ. Det regnet, blåste sur vind og det var bare 5 grader da jeg dro hjemmefra. Høsten har med andre ord tatt grepet. Jeg hadde vært lur nok til å finne frem stilongs og ullsokker, men jeg frøs fortsatt så jeg ristet mesteparten av dagen.
Da jeg kom til stevneplassen møtte jeg en kliss våt Ellen som akkurat var ferdig med å gå med Pop. Ellen var passe mellomfornøyd med innsatsen, men fokuserte på det som faktisk har blitt bedre. Bare å trene på Ellen, så blir dette bra. :-) Ellen hjalp meg med å bære opp teltet og sette opp det. Jeg er veldig glad for at jeg hadde med det. Vi ble mange i teltet ganske fort. Angelika kom sammen med Monika som skulle starte med Lexie. Og så kom Linda som skulle gå med Luke. Marianne kom som supporter og Anne var der for å starte med Teo. Vi begynte faktisk ganske fort å fantasere om at en varmelampe hadde gjort seg i teltet den dagen. Kanskje noe å tenke på før neste utesesong?? :-)
Så over til konkurransen. Det var 7 hunder påmeldt, men 6 møtte. Det som var artig av at det var 6 forskjellige raser. Det var en border, en face rase, en rottis, en schäfer, en sheltie og en kelpie. Chanti startet ut veldig bra med 10 på begge fellesøvelsene. Vi gikk også en kjempebra fri ved fot som ble belønnet med 9. Den begynner å bli rimelig safe nå. :-) På mannekengen mistet jeg konsentrasjonen på marsjen rundt fra ståmomentet. Jeg var så kald på det ene beinet at jeg hadde mistet følelsen i foten. Dessverre konsentrerte jeg meg litt om det. Noe som førte til slurv i opptaket fra stå og så mistet vi sitt momentet. Vi fikk 6 på den øvelsen. På innkallingen fikk vi 8. Dårlige momenter og skjev sitt. Må virkelig begynne å jobbe med innsittene mine. Fremadsendingen var bare kanon og den ble belønnet med 9. Apportdirigeringen var fin. Måtte inn med dk for sending til markør. Men Chanti hadde flott tempo til markør og det er jeg veldig glad for. Har jobbet mye med det i det siste. Så kommer det jeg ikke har jobbet med som er tempo inn og tyggingen på apporten. Vi fikk 7,5 på den øvelsen. Metallapporten var mer tragisk enn vanlig. I går veide den tydligvis minst 1 tonn i følge Chanti. Hun syntes det var nesten umulig å løfte den, langt mindre hoppe med den. Fikk 6,5 der. Neseprøven så hadde Chanti et fin søk og kom i greit tempo inn igjen. Som vanlig litt tygg og det ene var så kraftig at jeg var redd neseprøven ikke hadde tålt det. Det hørtes så tydelig at dommer Erik Brenden ba om å få se pinnen før han satte karakter. Heldivis var det bare 1 lite tannmerke i den. :-) Fikk 8,5 på den øvelsen. Så kom avstand. Der er jeg veldig fornøyd med Chanti i går. Var mye mindre fremdrift enn vi har hatt før. Vi har begynt å jobbe med den nå. Men selvsagt er ikke den helt ferdig ennå. Fikk 8. Alt i alt fikk Chanti og jeg 262,5 poeng og 1 premie. Dermed mangler vi bare en 1 premie for lp championatet. Vi vant også klassen og var faktisk dagens eneste førstepremie. :-) Hurra for lille gullet mitt.
Linda og Monika skal sendes til øyenlegen snarest, da begge to klarte å klusse til ruta for hundene sine. Både Luke og Lexie var inni, men Linda og Monika var overbevist om at det var de ikke. Så briller neste gang jenter. :-)
Takk alle for en hyggelig om enn litt kald dag på Slitu. Jeg var i hvert fall strålende fornøyd med dagen.
"Pallen" i elite på Slitu med Dommer Erik Brenden. :-)

1 kommentar: