fredag 29. oktober 2010

Min kjære elskede Chrizta


Det var med tungt hjerte jeg tok beslutningen natt til tirsdag om at tiden nå var kommet for at du skulle få hvile. Jeg husker det som om det var i går at jeg tok imot deg 13 minutter over midnatt 8 mars 2001. Den lille gule damen som ble min førstefødte. Glad i livet var du fra du kom til verden. Du har gledet mange med å bare være til og være deg selv. Du gledet også mange den tiden du jobbet i teateret som Sandy i musikalen Annie. Du sto alltid trygt og godt på potene dine. Lydighet syntes du alltid var noe tull og mas, men å gå spor i skogen elsket du. Da kom arbeidslysten og gleden frem. Du fikk opprykket til kl. 2 i lydighet og B i bruks, men så pensjonerte jeg deg fra de oppgavene. Da du i 2004 ved en tilfeldighet kom inn i teaterverden fant du ditt kall i livet. Du gikk ut på scenen og eide den fra første sekund. Du elsket kos og mente at alle mennesker var til for å kose med deg. Og alle falt de for sjarmen din og koste deg villig. Du hadde alltid dine egne meninger om hvordan ting skulle være, men ikke på en negativ måte. Du var bare deg selv. Blant annet så mente du at det var helt naturlig at en hoffedame på nærmere 40 kg skulle sitte på fanget. Det være seg om det var voksne eller barn. Du trivdes veldig godt sammen med barn og hadde du muligheten lå du gjerne midt i lekene så du var sikker på at du fikk være med.
Du elsket lange turer i skogen. Du kunne fort dra avgårde på jakt hvis du fikk ferten av ville dyr, men du kom alltid tilbake. Du herjet rundt i skogen "din" helt til det siste. Du hadde ingen bremser når du koste deg i skogen, selv om det på slutten var vanskelig å få nok luft. Og fant du noe vann plasket du rett i for å bade. Det var ikke så nøye om det var rent vann eller et myrhull. Bare det gikk an å bade. :-)
Du var en fantastisk mor og mormor. Alle dine barn og barnebarn har nytt godt av din tålmodighet og styrke. Du var fantastisk mot Maid og bedre "nattsøster" enn deg kunne jeg ikke hatt når Maid var syk. Du tok imot Chanti med åpne labber og har lært henne mye og vært til utrolig god støtte for henne.
Jeg vil alltid huske deg full av livsglede. Det hadde du med deg helt til det siste. Det siste året ble det ganske tungt til tider. Men lammelse i stemmebåndet og en kropp som ikke var helt med på at du kunne fyke rundt som en 3 åring lenger. Men du hadde ingen bremser og levde livets glade dager.
Hvil i fred kjære Chrizta. Du var høyt elsket og vil bli dypt savnet. Jeg vil alltid ha med meg de gode minnene og er evig takknemlig for at vi fikk 9,5 fantastisk år sammen. Du lever videre i våre hjerter.


Godbitsøk

Ser stolt utover verden





Nyter livet i skogen

Hva for noe spennende fant du her?









Ikke den beste kvaliteten på bildet, men du og Chanti koste dere i hvert fall.




















8 kommentarer:

  1. Fantastiske og nydelig Chrizta.
    Du tok meg med storm ved første møte da jeg kom for å hente din førstefødte i desember 2003.
    Jeg var der et par dager, og hadde deg ved min side hver gang du fikk mulighet. Det var spesielt da du kom opp i sofa til meg første gang - stor hund som trodde du var veldig liten... Det var bare herlig! Du var herlig!
    Og da jeg kom på besøk i Mysen, så var jeg så heldig at du lå sammen med meg i sengen og passet på meg.
    Mitt siste møte med deg var når dere var her i Tromsø for ca 1 år siden, hvor du løp sammen med ungdommen i fjellet og badet sammen med Chrizto i havet. Og på kvelden sovnet du oppå meg i sofaen :o)
    Jeg vil alltid huske deg for din godhet.
    Hvil i fred kjære Chrizta

    SvarSlett
  2. Uffameg Ellen, dette var fryktelig trist. Chrizta var en utrolig flott hund. Håper det går bra med deg og at Chrizta har det godt der hvor hun enn er nå. Sender deg varme tanker fra Canada.

    //Mats William

    SvarSlett
  3. Flott innlegg du har skrevet Ellen.
    Chrizta var en helt fantastisk hund!
    Klem

    SvarSlett
  4. Hun var en fantastisk hund, på alle måter. Det er sjelden man møter en hund, sånn som Chrizta.
    Gode, gamle damen.
    Stor klem til deg Ellen

    SvarSlett
  5. Her var det skrevet mange gode ord om Christa, men den damen kan nesten ikke beskrives med ord. Hun var en super duper Hovawart. Elsket av alle, hvil i fred, og kos deg sammen barnebarna dine i evigheten.
    stor klem og masse tanker til deg Ellen
    hilsen alle oss her
    Hilde, Jon, Emil, Andrea, Zorro, Elena og Mira

    SvarSlett
  6. Utrolig trist å høre at Christa er borte, men jeg vil heller takke for alt Christa har bidratt med. Aller mest vil jeg takke for den store, mørke sønnen hun brakte frem for litt over syv år siden. Ciriuz feiret 7års dagen sin i forrige uke med å innta to store speilegg på maten sin (det er godt det)

    Geir Arne

    SvarSlett
  7. Å där började jag grina. Kram.

    SvarSlett
  8. Tok litt tid før jeg leste denne bloggen - men - herlige Chrizta blir aldri glemt, det er sikkert!

    SvarSlett