fredag 9. april 2010

Avklaring

Chrizta har nå en stund vært til utredning hos dyrlegen. Hun har hatt litt pusteproblemer og det er masse lyd når hun peser eller anstrenger seg. I går fant dyrlegen endelig hva som er galt med Chrizta. Det er både gode og dårlige nyheter. Det viser seg nemlig at det venstre stemmebåndet til Chrizta er lammet. Det står da i spenn hele tiden. Dette gjør at det blir mye lyd når hun puster. Det gjør også at hun har litt dårligere luftinntak enn normalt, siden stemmebåndet sperrer litt. Det negative med dette er at det er en kronisk tilstand, som hun må leve med resten av livet. Det positive er at det er ikke farlig og hun kan leve som normalt. Jeg må bare legge om litt på rutiner og passe på å ta pauser hvis chrizta tar for mye av på tur. Damen har jo ingen bremser, så jeg må bremse for henne.
Det var utrolig godt å endelig få vite hva som er galt. Jeg har vært veldig bekymret og redd for at det skulle være noe veldig alvorlig.
Nå ligger Chrizta og kommer seg etter narkosen fra i går. Jeg regner med at hun i kjent stil skal være bakfull et par dager. Så i ettermiddag blir det bare en kort tur.

1 kommentar:

  1. Så godt at det ikke er "mer alvorlig" enn at stemmebåndet ikke fungerer.. Likevel synes jeg jo litt synd på bestemor Chrizta som på mange måter må begrense seg litt heretter. Men, sånn er det jo å bli en eldre dame - da får man noen skavanker her og der. Hilse henne og gi henne gode klemmer og tanker fra oss!

    SvarSlett