mandag 8. august 2011

Utstilling på Nesbyen

Denne helgen har jentene og jeg vært på Nesbyen. Vi har bodd sammen med Annette og Scooby hos hennes foreldre. Det har vært en utrolig hyggelig helg. Vi kom frem fredag ettermiddag i regnvær. Vi møtte Annette ved utstillingsplassen, for vi ville sette opp telt og bur i god tid. Det sto i papirene fra arrangøren at det ikke var lov å sette opp telt før kl. 16, men da vi kom kl. 15.30 var det allerede en skog av telt der. Vi fikk derimot ikke komme inn for å sette opp teltet før kl. 16. Kjente jeg ble litt irritert over det. Teltet kom seg nå i hvert fall opp. Hadde lånt pressening av faren til Annette pga regnet, sånn at burene ikke ble våte fra bakken. Da alt dette vel var ordnet dro Annette og jeg hjem til hennes foreldre og slappet av litt. I god tid før Gnizt skulle i ringen var vi tilbake på plassen. Jeg har fortsatt ikke trent noe utstilling med Gnizt og tenkte at det får gå som det går. Vi kom inn i ringen og jeg måtte spesifisere overfor ringsekretær at dette var en pyreneisk gjeterhund m/korthåret hode. Hun prøvde nemlig å si at Gnizt var en pyreneisk gjeterhund. Jeg blir så frustrert over at de ikke klarer å skille mellom rasene. I hvert fall kan de lese papirene sine. Dommeren sa at hun visste det var en forskjell. Så spurte dommeren meg hva den Amerikanske standarden var for Face Rase. Da kjente jeg meg ennå litt mer fortvilet. Jeg svarte at det ante jeg ikke og at jeg forholdt meg til FCI sin standard! Jeg tenkte da noen korte sekunder at dette er virkelig bortkastede penger. Men dommeren var utrolig trivelig hun og hun falt pladask for Gnizt. Den lille damen min kan dette med å sjarmere. :-) Dommeren var også smart nok til å ikke kommentere noe rasetypisk på kritikken. Gnizt ble nå i hvert fall BIR valp. Så da var det bare å vente på gruppefinalen. Siden vi skulle ha samme dommer der, så var jeg faktisk veldig spent på hvordan det ville gå. Hun plukket ut 6 "finalister" av alle gruppe 1 hundene og Gnizt var med der. Vi ble ikke plassert, men var nå veldig nærme da. :-)
 Gnizt på bordet og sjarmerer dommeren.
 Klarer nesten å løpe fint. ;-)
 Så ble det litt hopp og sprett.
 Ikke enkelt å ha 4 bein i bakken. (Noe Gnizt veldig sjelden har faktisk)
 Gnizt kan hvis hun virkelig vil (og er litt sliten)

Lørdag var det hoffene sin tur i ringen. Først ut var Marco. Bente gjorde en kjempefin jobb som handler. Veldig bra Bente. :-) Dessverre ble det bare blått på Marco. Dommeren likte ikke bakparten hans. Nå skal det sies at dommeren ikke likte noen av hoffene denne dagen. Kanskje han ikke liker hoffer i det hele tatt???? Neste man ut var Scooby. Annette har blitt kjempeflink til å handle. Bare noen småjusteringer til nå, så blir du proff Annette. :-) Scooby fikk excellent og CK og ble beste hannhund. Han ble også BIM. 
 Marco og Bente
 Scooby
 BIR og BIM

Da vi var ferdige i ringen dro Annette, Scooby jentene og jeg hjem igjen. Jeg hadde planer om å dra ned igjen for å se gruppefinalen, men Gnizt var helt klart sliten av alt styret så jeg valgte å la være. I stedet ble jentene grundig bortskjemt av faren til Annette. De satte virkelig pris på gammelost. :-) Da vi hadde spist og slappet av en stund tok vi med hundene på fotballbanen for å trene og leke litt. Ble ikke så mye i varmen, men litt fikk vi gjort. Og jeg tror nok hundene satte stor pris på det. 
 Gammelost er godt.
Gnizt og Scooby i full fart
 Alle 3 koser seg med å løpe på banen. Chanti må bare ha kontroll på Annette og pølsene. :-)
 Gnizt og Scooby er gode venner
 Mine vakre jenter
 Glade hunder
 En liten stopp hos Annette for litt pølse før de leker videre
Dyp konsentrasjon på Annette før hun kaster ballen. Ta en nøye titt på den lille til venstre. Litt usikker på om det er en hund eller en ape. :-))

Lørdag kveld kom Jon, Hilde, Andrea, Emil og Bente over for å grille. Vi spiste og koste oss masse. Hyggelig å være sammen sånn igjen. Utover kvelden kom også Kristin, en barndomsvenninne av Annette som jeg også kjenner. Det ble sene natten innen vi kom oss i seng. Ikke det smarteste når en skal tidlig opp for å stille dagen etter kanskje?? Men når en koser seg og pratet hund går timene veldig fort. :-)
Søndag var vi klare for nok en dag på utstilling. I dag var det bare Scooby som skulle stille. Fikk litt av en overraskelse da vi kom på utstillingsplassen. Vi fant ikke teltet med en gang. Det var blitt flyttet på. Det er i og for seg greit det, siden arrangørene tydligvis hadde bestemt seg for at de ikke skulle ha telt der vi sto allikevel. MEN... teltet var ikke blitt satt skikkelig opp. Bl.a var ikke bardunene festet. Presseningen som vi hadde i bunn for å holde bur etc tørt lå bare slengt i et hjørne. Burene var båret med fulle vannkopper og plassert på vått gress. Stoltrekk og stoler var også våte. Stolen min lukter som om noen har tisset på den. Jeg måtte legge jentene i våte bur. Jeg må innrømme at jeg ble skikkelig forbannet. Sånn går det bare ikke an å gjøre. Skulle de flytte det, så burde de ha gjort det skikkelig. Jeg gikk formelt og klaget til arrangøren. Vel, nok om det. Vi fant jo teltet og utstyret og kunne gjøre oss klare for utstillingen.
Dommeren denne dagen var veldig opptatt av bevegelser. Scooby fikk excellent, men dommeren valgte å ikke gi CK pga "ulydig bevegelser".
Siden vi da i og for seg var ferdige for dagen, var det like greit å pakke og dra. Jeg hadde jo plutselig mye utstyr som skulle tørkes når jeg kom hjem. Det var også greit å ikke komme for sent hjem fra utstilling til en forandring. Det hadde vært en lang og hyggelig helg, men jeg kjente jeg var skikkelig sliten. Det var utrolig godt å komme hjem igjen og slappe av på sofaen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar